Fabels over fitness

Er zijn veel fabels over fitness. Maar welke fabels zijn echt fabels? Dat kun je lezen in deze blog.

  •   Vrouwen worden te breed van krachttraining

Veel vrouwen zijn bang om te breed te worden en durven hierdoor niet aan krachttraining te doen. Dit is één van de grootste fabels over fitness. Dit gebeurt namelijk niet! Testosteron, het mannelijke hormoon, is de oorzaak van toename in spiermassa en kracht bij mannelijke sporters. Dit hormoon is veel minder te vinden in het lichaam van vrouwen, waardoor die mannelijke spiermassa niet snel bereikt wordt. Wanneer vrouwen aan krachttraining doen, zullen ze juist strakker in hun vel komen te zitten en worden de vrouwelijke rondingen juist benadrukt. Dus wil jij strakkere benen, billen en buik? Ga dan beginnen met krachttraining. Wil je hier meer over lezen? Ga dan naar https://www.healthfactor.nl/gezondheid/worden-vrouwen-snel-gespierd/

barbell

  •  Om af te vallen moet je alleen aan cardio doen

Veel mensen die willen afvallen vullen elke work-out in met hardlopen, roeien of op de crosstrainer. Het is waar dat cardio belangrijk is bij het verbranden van vet. Maar het effect van krachttraining op de vetbranding en afvallen mag niet worden onderschat. Door krachttraining krijg je meer spiermassa, meer spiermassa betekent dat je meer vet verbrandt. Spieren hebben meer energie nodig dan vet, dit zorgt ervoor dat de vetverbranding omhoog gaat.  Dus om vet te verliezen is het belangrijk om cardio te combineren met krachttraining. Hoe meer spiermassa je opbouwt met krachttraining, hoe meer calorieën je verbrandt met cardio.

 

  • Hoe meer je zweet, hoe meer je afvalt

Mensen denken vaak dat wanneer je veel zweet, je meer afvalt. Dit is een fabel. Op het moment zelf val je inderdaad gewicht af, maar dit is puur vocht. Dit drink je er tijdens en na je training weer aan dus het is niet zo dat iemand die meer zweet meer calorieën verbrandt.water

 

 

 

  •   Geen spierijn? Geen resultaten!

Spierpijn is het gevolg van schade aan de spier, en die spierschade zorgt uiteindelijk voor de groei van de spier. Daar komt deze fitness fabel dus vandaan. Het punt is … spierschade hoeft geen pijn te doen. Naarmate je vaker traint wordt spierpijn minder. Bovendien zijn de pijnreceptoren in de spieren bij sommige mensen minder gevoelig dan bij anderen. Geen spierpijn betekent dus niet dat je niet goed getraind hebt.

 

  •  Door buikspieroefeningen verlies je buikvet

Dit is een grote fabel! Het is namelijk niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Je kunt wel je vetpercentage verlagen door een goed voedingsplan te combineren met fitness, maar je kunt niet bepalen waar het vet moet verdwijnen. Dus wil jij meer definitie van de buikspieren krijgen? Dan is het belangrijkste om je vetpercentage te verlagen. Tips voor het verlagen van je vetpercentage vindt je op https://www.fitnessjefit.nl/2018/02/22/verlagen-van-het-vetpercentage/