Eiwitten, wat doen ze en waar zijn ze goed voor?

Eiwitten, wat doen ze en waar zijn ze goed voor?

Het begrip eiwitten is in de fitnesswereld wel bekend. Al wordt er in de fitnesswereld meer gesproken over proteïne. Je kunt proteïne binnenkrijgen door voeding, maar ook doormiddel van supplementen. Maar wat zijn eiwitten nou eigenlijk en wat doen ze?

Eiwit

Eiwitten worden door het lichaam uit voeding gehaald. Vervolgens zet je lichaam dit om in aminozuren. Aminozuren zijn bouwstoffen voor lichaamseiwitten waaruit je lichaam grotendeels bestaat.

Eiwitten na het fitnessen

Zoals op de pagina voeding en supplementen te lezen is, ontstaan er tijdens fitness kleine scheurtjes in de spieren. Deze scheurtjes moeten herstellen, en dit gebeurt met de hulp van eiwitten. Eiwitten zorgen ervoor dat deze kleine scheurtjes sneller helen. Ze stimuleren dus het herstel maar ook de opbouw van spiermassa.

eiwitten

Hoeveelheid eiwitten

De hoeveelheid eiwitten die je dagelijks nodig hebt verschild natuurlijk ook per persoon. Iemand die helemaal niet sport heeft namelijk minder eiwitten nodig dan iemand die meerder malen in de week intensief traint. Als je niet of nauwelijks traint of sport, is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht genoeg. Mensen die bijvoorbeeld aan duursporten doen hebben ongeveer rond de 1,2/1,5 gram nodig. En mensen die aan krachtsporten doen zoals fitness is 1,6/1,8 gram genoeg. Natuurlijk zijn dit gemiddeldes en kan het dus verschillen per persoon. De hoeveelheid eiwitten is heel erg afhankelijk van de intensiteit en de duur van de workout.

Natuurlijke eiwitten

Er zijn heel veel natuurlijke eiwitbronnen. Er zijn plantaardige maar ook dierlijke eiwitbronnen. Bijna alle levensmiddelen bevatten wel eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis en zuivelproducten. Plantaardige eiwitten zijn voornamelijk te vinden in producten als brood, noten en paddestoelen, maar het zit natuurlijk in nog wel meer producten.

eiwitten1

Extra eiwitten

Als je merkt dat je niet aan de dagelijkse hoeveelheid eiwitten komt door voeding, kan je overwegen om eiwitproducten te gebruiken. Deze zijn er in allerlei verschillende soorten. Je kan denken aan eiwitshakes, tussendoortjes en pakjes drinken. Met tussendoortjes kun je denken aan koekjes. Dit zijn gewoon koekjes of chocolate bars met een extra hoeveelheid proteïne. Eiwitshakes worden vaak gebruikt door sporters. Eiwitshakes zijn een poeder dat je kunt mengen met melk of water. Vervolgens krijg je dan een soort milkshake met een grote hoeveelheid proteïne. Er zijn zelfs eiwitrijke pannenkoeken. Dit zijn gewoon pannenkoeken met een verhoogd eiwitgehalte. Het verschilt natuurlijk per persoon waar je voorkeur ligt. De een vindt de eiwitshakes lekkerder dan de repen, maar het kan ook net zo goed andersom zijn. Eiwitten komen dus in allerlei verschillende soorten en maten, en ook voor ieder wat anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *