CrossGym

Crossgym

Elke week volg ik een dag in de week een les CrossGym. Dit doe ik elke donderdag. Crossgym is een afwisselend en intensief small group fitness programma. De groepen bestaan uit maximaal 10 mensen. CrossGym is een manier van fitness die gymnastiek, atletiek en gewichtheffen combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen zo snel mogelijk en op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit uitgevoerd. De filosofie achter CrossGym is om zich niet te specialiseren in één bepaald sportonderdeel, omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden. Meer lezen over CrossGym? Kijk op https://www.fitsociety.nl/krachttraining/wat-is-crossfit/.

 

Voor wie?

CrossGym is voor iedereen, het maakt niet uit hoe fit je bent, wat je leeftijd is enzovoort. Wel moet je bereidt zijn om hard te werken! Tijdens

Crossgym

de oefeningen kun je zelf bepalen welk gewicht je neemt en voor veel oefeningen is gemakkelijkere variant. Stel je moet een pull-up maken, maar je hebt nog niet genoeg kracht, dan kun je een elastiek gebruiken om de oefening makkelijker te maken. Hierin zijn ook weer verschillende elastieken, je begint bijvoorbeeld met het dikste elastiek en naarmate je sterker wordt, pak je een minder dik elastiek.

 

Hoe ziet de training eruit?

De trainingen bestaan uit een warming-up, een kracht gedeelte, een intensieve training die WOD (Workout of the Day) wordt genoemd en tot slot een cooling down. Deze WOD duurt meestal 15 tot 20 minuten. Deze WOD’s zijn iedere dag anders zodat je in principe elke dag CrossGym zou kunnen doen, maar dan toch gevarieerd traint.

Mijn CrossGym training

Om een duidelijker beeld te geven van Crossgym, ga ik hieronder vertellen hoe één training er bij mij aan toe gaat. Ik volg deze training bij Aerofitt in Hengelo Gelderland. Ik geef een beeld van de oefeningen die er gedaan worden en hoe een WOD eruit ziet.

We begonnen met 8 x 20 seconden kettlebell swing van 12 kilo, tussen door elke keer 10 seconden rust. Vervolgens 8 x 20 seconden wall ball shots, en weer 10 seconden rust tussendoor.

Bij het krachtgedeelte moesten we elke oefening 5 keer doen en dat 5 keer herhalen. De oefeningen die we deden waren squats 40 kilo, chin ups en bent over row 30 kilo. Het aantal kilo’s kun je zelf bepalen.

Vervolgens begonnen we aan de WOD, deze bestond uit de volgende oefeningen:

4 rondes van:

–          12 x box jumps

–          24 x kettlebell swings (12 kilo)

–          6 x thrusters

Dit doe je zo snel als je kunt.

Meer informatie over CrossGym bij Aerofitt vind je hier.

crossgym pull-up

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *