Fitness tips voor beginners

In dit artikel kun je meer lezen over fitness tips voor beginners. Er zijn namelijk typische beginners fouten die vaak gemaakt worden door mensen die net beginnen met fitness. Door deze fouten blijft resultaat uit en zien ze geen resultaat. Dit is vaak demotiverend en daarom stoppen mensen vaak met fitness. Dit is natuurlijk heel jammer, vandaar deze tips waardoor jij de typische valkuilen voorkomt.

–          Train de verschillende spiergroepen niet meer dan 2 keer per week

Het is goed om te weten dat jou spieren niet in de sportschool groeien, maar op het moment dat de spieren aan het herstellen zijn. Jou spieren hebben voldoende rust nodig om optimaal te herstellen. Daarom is het belangrijk dat je niet 2 dagen achter elkaar benen traint. Zorg ervoor dat tussen de training van de zelfde spiergroep zo’n 48 tot 72 uur zit.

Het dagelijks trainen van dezelfde spiergroepen heeft dus geen zin. Hierdoor kan overtraining ontstaan en ga je geen resultaten zien. Meer over overtraining lees je hier.

–          Begin met licht gewicht

Wanneer je voor het eerst in de sportschool komt, wil je graag het aantal kilo tillen wat de rest ook doet. Let vooral niet op de rest en pak aan het begin gewoon een licht gewicht. Zo voorkom je blessures. Wanneer je de techniek goed beheerst kun je langzaam gaan opbouwen in gewicht.

–          Doe niet teveel cardio  

Cardio is leuk om wat calorieën te verbranden, maar deze tijd kun je beter investering in krachttraining. Hoe groter de spiermassa hoe meer calorieën je in rust verbrand. Daarnaast blijft bij krachttraining je metabolisme tot een tijdje na de training verhoogd. Hierdoor is de na-verbranding bij krachttraining veel hoger dan bij cardio.

Wanneer je toch graag cardio doet, kun je beter interval cardio doen. Interval cardio duurt 20 tot 25 minuten en dit is een stuk effectiever voor het verbranden van vet dan een lange cardio sessie van een uur.

–          Drink genoeg water

Mensen die regelmatig sporten hebben meer water nodig omdat ze ook meer vocht verliezen. Probeer elke dag 2 tot 3 liter water te drinken. Daarnaast is het heel belangrijk om na en tijdens genoeg te drinken. Water verdrijft onder andere afvalstoffen uit het lichaam, stimuleert de stofwisseling en voorkomt spierpijn.

–          Voorkom dat je te weinig eet

Wanneer je aan zware krachttraining doet en spiermassa wilt opbouwen is het belangrijk dat je voldoende eet. Als je te weinig eet, beschikt je lichaam niet over voldoende bouwstoffen. Het resultaat hiervan is dat het lichaam spiermassa gaat afbreken voor het produceren van energie. Meer informatie over voeding voor droge spiermassa lees je hier.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *