Overtraining

Elke dag naar de sportschool klinkt goed, maar toch kan je lichaam er ook juist onder lijden wanneer jij elke dag fanatiek sport. Dit heeft te maken met overtraining. Overtraining betekent dat je meer traint dan dat je lichaam aankan.

Te veel trainen

Overtraining betekent dus dat je te veel traint voor wat je lichaam aankan. Maar wat is nou te veel trainen? Sommige mensen zeggen dat 5 dagen krachttraining per week te veel is. Maar er zijn ook bodybuilders die 2 keer per dag trainen zonder last te krijgen van overtraining. Overtraining is meestal niet het gevolg van een te hoge trainingskwantiteit.overtraining

Oorzaken overtraining

Overtraining wordt meestal niet veroorzaakt doordat je te veel traint, maar doordat je tussen de trainingen te weinig rust neemt. Wanneer je de spieren belast, ontstaat er een kleine beschadiging in de spier. Dit is niet erg, dit zorgt juist voor spiergroei, maar dan moeten de spieren wel de tijd krijgen om te herstellen.

Overtraining wordt dus veroorzaakt doordat er een zware belasting wordt gecreëerd terwijl de spier nog niet herstelt is.  Hierdoor wordt het herstel – en dus de groei – verhinderd. Wanneer dit vaker achter elkaar gebeurt, worden de beschadigingen van de spieren steeds erger en dan treedt er uiteindelijk overtraining op.

Symptomen overtraining

Hieronder een lijstje van de symptomen van overtraining. Er is niet meteen iets aan de hand als je een keertje moe en futloos bent. Wanneer er meerdere symptomen op lange termijn terug komen, dan zou er sprake kunnen zijn van overtraining.

–          Je bent de hele dag door moe en futloos

–          Je hebt nog steeds spierpijn in de spiergroep die je wilt trainen

–          Ondanks al je inspanning lijk je geen progressie te boeken

–          Je hebt weinig motivatie om te trainen

–          Je hebt ’s avonds moeite om in slaap te komen

–          Begin van de training heb je al te weinig energie

–          Je hebt weinig (of minder) honger

–          Je hebt last van spanningen en nervositeit

Wat te doen bij overtraining?

Het beste wat je kunt doen bij overtraining is om een weekje rust te nemen. Een week lang helemaal niet sporten. Op die manier geef jij je lichaam genoeg rust om helemaal te herstellen en bij te komen. Let op: wanneer je ernstig overtraind bent, kan het nodig zijn om langer rust te houden. Klik hier voor tips om je herstel na het sporten te bevorderen.

Overtraining voorkomen

Het beste is natuurlijk om overtraining te voorkomen. De volgende tips helpen je om je spieren voldoende hersteltijd te geven na iedere training:

–          Zorg voor 47-72 rust tussen het trainen van dezelfde spiergroep.

–          Slaap voldoende! Minimaal 8 uur per dag. ’s Nachts herstelt je lichaam namelijk het meest.

–          Een uur intensief trainen moet genoeg zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *