Spierherstel na het sporten

Veel mensen denken dat de spieren groeien in de sportschool, dus op het moment van het trainen zelf. Dit is niet waar. Spieren groeien pas op het moment dat ze gaan herstellen van de geleverde inspanning. Daarom is spierherstel na het sporten net zo belangrijk als de training zelf. Wanneer je het lichaam voldoende rust geeft kan je lichaam zich weer opladen om de volgende keer net wat intensiever en zwaarder te kunnen trainen.

Als je vaak traint maar je lichaam niet genoeg rust geeft dan werkt dit averechts. Dus als je vooruitgang wilt boeken in de sportschool dan is spierherstel na het sporten een van de belangrijkste dingen.

 

Spierherstel na de training

Voor het spierherstel na de training zijn er verschillende punten erg belangrijk:

  • Voldoende rust
  • Goede nachtrust
  • Gezonde voeding
  • Drinken

 

Voldoende rust

Het spierherstel na het sporten duurt gemiddeld zo’n 48 tot 72 uur. Daarom heeft het geen zin om elke dag dezelfde spiergroepen te trainen. In die 48 tot 72 uur repareert het lichaam de beschadigde spiercellen en laadt je lichaam de spieren weer op voor een volgende training. Wanneer jij je lichaam voldoende rust geeft om te herstellen, dan kun je de volgende training net weer wat zwaarder trainen. Zo worden je spieren steeds wat sterken en bouw je langzaam spiermassa op. Als je elke dag wilt trainen is het verstandig om een splitschema te volgen. Een voorbeeld van een splitschema vind je hier.

 

Goede nachtrust

Een goede nachtrust mag zeker niet onderschat worden. De nachtrust is erg belangrijk voor het herstel van het lichaam. Wanneer je elke dag te weinig slaapt, raken de hormonen ontregeld. Slaaptekort hindert een goede werking van het hormoon ‘insuline’. Dit hormoon is belangrijk voor het herstel van de spieren. Dit hormoon speelt namelijk een grote rol bij het vervoeren van de voedingsstoffen richting de spiercellen. Daarnaast maakt het lichaam, door slaaptekort, minder groeihormoon aan.

Dus voor iedereen die regelmatig sport is het belangrijk om elke dag zo’n  8 uur slaap te hebben. Wanneer je dit doet zul je merken dat je je fit voelt en meer energie hebt om het maximale uit je training te halen.

 

Gezonde voeding

Wanneer je veel krachttraining doet is gezonde voeding belangrijk voor een goed herstel van de spieren. Het is belangrijk om een combinatie van voldoende goede koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten binnen te krijgen. De combinatie van deze voedingstoffen bevorderen het herstel van de spieren na de training.

spierherstel

Drinken

Voldoende drinken is belangrijk bij het herstel van de spieren. Water helpt namelijk bij de transport en de opname van voedingstoffen door het lichaam. Dus door voldoende te drinken wordt de aanvoer van belangrijke voedingstoffen richting de spiercellen gestimuleerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *