Powerlifting

Wie regelmatig in de sportschool te vinden is, kent waarschijnlijk wel een paar sportdisciplines. Een voorbeeld hiervan is gewichtheffen. Deze sportdiscipline is bij de meeste mensen wel bekend. Maar er zijn een hoop andere varianten, die minder bekend zijn. Eén van die disciplines die niet bij veel mensen bekend is is powerlifting. Ben jij benieuwd wat powerlifting inhoudt, en of het iets voor jou zou kunnen zijn? Lees dan deze blog.

Powerlifting

Powerliften is een kracht- en fitnessdiscipline die zich richt op drie belangrijke fitnessoefeningen, namelijk: de deadlift, de squat en de bench press. Bij powerliften is het doel om met deze oefeningen een zo groot mogelijk gewicht te tillen. Dit moet natuurlijk wel gebeuren met de goede techniek bij de uitvoering. Bij powerliften is specifiek gericht op het vergroten van je spierkracht en bijvoorbeeld minder op het vergroten van de spiermassa. powerlifting

Deadlift, squat & bench press

De drie basisoefeningen die bij het powerliften horen zijn deadliften, squatten en bench press.

Wanneer je een deadlift maakt is het de bedoeling om het gewicht van de vloer te tillen tot je weer helemaal rechtop staat. Een squat is hurkoefening. Je plaats je benen iets uit elkaar, je zakt gecontroleerd en langzaam door je knieën en vervolgens kom je weer langzaam omhoog. De laatste oefening is de bench press, ook wel bekend als bankdrukken. Bij deze oefening lig je met je rug op een bankje en je beweegt een halterstaaf boven je borst op en neer.

Kampioenschappen

Voor powerlifting worden nationale en internationale kampioenschappen georganiseerd. De deelnemers krijgen bij elke oefening drie kansen om een zo groot mogelijk gewicht te tillen. De hoogste resultaten van de drie oefeningen – deadlift, squat, bench press – worden bij elkaar opgeteld. Degene die het meeste gewicht kan verplaatsen, wordt de winnaar. Wanneer er een gelijkspel is, wint degene met het laagste lichaamsgewicht.

De wedstrijden van het powerliften zijn strak gereguleerd. Er is altijd een scheidsrechter aanwezig. Om te zorgen dat lichaamsmassa geen nadeel of juist voordeel kan opleveren bij het sporten zijn er verschillende gewichtsklassen. Bij de vrouwen zijn er tien verschillende gewichtsklassen en bij de mannen zijn er 11. deadlift

Schema voor het powerliften

Op internet staan een hoop powerlifting schema’s waarmee je direct aan de slag kan. Dus als je denkt dat powerlifting iets is voor jou, kijk dan naar verschillende powerlifting schema’s. Zorg er wel voor dat je een realistisch trainingsplan kiest. 40 Kilo extra tillen is niet iets wat je binnen een paar weekjes leert. Als je dat wel probeert, loop je het risico om blessures op te lopen. Hier is een voorbeeld van een powerlifting schema.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *