Losse gewichten of apparaten?

De meeste oefeningen zijn op verschillende manieren uit te voeren. Maar kies je voor een apparaat of kies je voor een variant met losse gewichten? Het is lastig te zeggen wat de beste keuze is. Beide methodes hebben hun voor- en nadelen. In deze blog worden alle voordelen en nadelen van losse gewichten en apparaten op een rijtje gezet.

 

Voordelen van gewichten

Losse gewichten dwingen jou om een beweging zelfstandig uit te voeren, je hebt dus geen ‘ondersteuning’ die je bij apparaten wel hebt. Doordat je lichaam de oefening helemaal zelfstandig uitvoert, moeten ook alle hulpspieren in actie komen. Dit vergroot je functionele kracht, je houding en je algemene balans. Wanneer je een oefening uitvoert met losse gewichten is het belangrijk dat je je hele lichaam aanspant en sterk houdt. Dus wanneer je bijvoorbeeld een oefening voor je biceps doet, is het belangrijk dat je de rest van je bovenlichaam stil houdt. Dit wordt er dus bedoelt met ‘hulpspieren’.  

Een ander voordeel van losse gewichten is dat je wordt gedwongen om je gedachten bij de oefening te houden. Hierdoor wordt de beweging altijd gefocust uitgevoerd.

gewichten

Nadelen van gewichten

Eén van de grootste nadelen van gewichten kan dan ook juist de zelfstandigheid die je hebt bij het uitvoeren van een beweging. Wanneer je de techniek niet goed beheerst kan dit voor problemen zorgen.  Denk hierbij aan blessures en overbelasting maar hierdoor kan het ook zijn dat de work-outs weinig of geen resultaat opleveren.

Daarom zijn gewichten voor beginners vaak onhandig. Vaak is het handig om met nieuwe oefeningen wat begeleiding te hebben, zodat je de techniek goed leert. Wanneer je de techniek goed beheerst kun je meer gewicht gebruiken.

Voor zware oefeningen met losse gewichten is het verstandig om te trainen met een spotter. Hierdoor kun je veilig maar ook zwaar trainen. Wanneer je alleen bent wordt het lastig om deze oefeningen te doen.  Dit geldt alleen maar bij oefeningen waarbij je echt zwaar gewicht pakt en het gevaarlijk wordt. Denk hierbij aan bankdrukken met veel kilo’s.

 

Voordelen van apparaten

Een groot voordeel van apparaten is dat ze gemakkelijk te gebruiken zijn. Je kunt meteen aan de slag met de apparaten, ook wanneer je de beweging nog niet goed kent. Apparaten zijn dan ook ideaal voor beginners, je kunt goed trainen zonder kans op een blessure door het gebruik van een verkeerde techniek.

Daarnaast kun je met apparaten spieren heel geïsoleerd trainen. Dit is handig voor het trainen met een blessure. Wanneer je de juiste apparaten kiest, kun je de blessure ontzien en toch blijven trainen. Ook is het geïsoleerd trainen handig voor specifieke aanzet van bepaalde spieren.apparaten

 

Nadelen van apparaten

Het geïsoleerd trainen met behulp van apparaten kan ook juist nadelig zijn. Wanneer je jou spieren geïsoleerd traint, zorgt dat er juist voor dat je minder functionele kracht traint. Je traint namelijk alleen de hoofdspieren en niet de kleinere hulpspieren.

Een ander nadeel van apparaten is dat je (sneller) ‘gedachteloos’ gaat trainen. Hierdoor nemen de kans op blessures juist weer toe en is je training minder effectief.

 

Conclusie

Apparaten zijn gemakkelijk en verkleinen de kans op blessures maar zijn uiteindelijk minder effectief omdat je geïsoleerd traint. Losse gewichten brengen meer risico met zich mee wanneer je de oefening niet goed uitvoert, maar zorgt uiteindelijk wel voor sneller resultaat. Of je voor apparaten gaat of losse gewichten is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Wanneer je net met krachttraining begint en je de techniek nog niet goed beheerst is het verstandig om met apparaten te beginnen. Zo bouw je eerst wat kracht op.Train je al wat langer en beheerst techniek? Dan is het trainen met gewichten waarschijnlijk meer geschikt voor jou.

Maar kies vooral wat jij zelf prettig vindt trainen en zorg ervoor dat je de techniek onder de knie hebt om blessures te voorkomen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *