Verlagen van het vetpercentage

Je vetpercentage verlagen klinkt gemakkelijk… maar in de praktijk valt dit erg tegen. Je vetpercentage neemt alleen af wanneer je minder calorieën binnen krijgt dan dat je lichaam verbruikt. Toch is het eten in een calorietekort erg lastig. Daarom vind je in deze blog enkele handige tips voor het verlagen van je vetpercentage.

vetpercentage

 

 

 

 

 

  • Tip 1: Creëer een calorietekort.

Je kunt erg gezond eten en veel sporten maar wanneer je teveel calorieën binnen krijgt dan ga je alsnog geen vet verliezen. Dus wanneer je je vetpercentage wilt verlagen, is het belangrijk dat je een calorietekort creëert. Het is handig om een schatting te maken van jou energiebehoefte. De energiebehoefte is het aantal calorieën die het lichaam dagelijks nodig heeft om op het huidige gewicht te blijven.

 

De energiebehoefte bereken je als volgt:

Vrouwen:
447,593 + (9,247 x gewicht in kilogrammen) + (3,098 x lengte in centimeters) – (4,330 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Mannen:
88,362 + (13,397 x gewicht in kilogrammen) + (4,799 x lichaamslengte in centimeters) – (5,677 x leeftijd in jaren) = energieverbruik in rust

Door middel van een InBody Test kun je ook een schatting krijgen van jou energiebehoefte. Of klik hier voor het berekenen van je energiebehoefte.

 

Het hangt natuurlijk af van je doel, maar als je ook spiermassa wilt behouden/ontwikkelen is het belangrijk om dit calorietekort relatief klein te houden. Een ander voordeel van het calorietekort klein houden is dat je een hongergevoel voorkomt waardoor het mentaal vaak ook beter vol te houden is.

 

  • Tip 2: Drink water

Ten eerste hebben studies aangetoond dat je relatief minder eet wanneer je voor de maaltijd voldoende water drinkt.

Ten tweede is het belangrijk alle andere drankjes zoals cola, sapjes, enz. te vervangen door water. Zonder dat je het door hebt krijg je veel calorieën en suikers binnen met drankjes. Wanneer je dit vervangt door water krijg je dus al een stuk minder calorieën binnen en is het gemakkelijk om het calorietekort te halen.

 

  • Tip 3: Eet voldoende eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw. Maar daarnaast spelen ze ook een belangrijke rol bij het verlagen van het vetpercentage. Eiwitten zijn de bouwstenen van de spieren en helpen om de spiermassa in een calorietekort zoveel mogelijk in stand te houden. Spierweefsel verbruikt namelijk meer energie dan vetweefsel. Het eten van voldoende eiwitten zorgt ervoor om je energieverbruik op pijl te houden.

Daarnaast geven eiwitten jou een verzadigd gevoel. Hierdoor eet je minder en maakt het verlagen van je vetpercentage gemakkelijker.

Ga voor een overzicht van producten waar veel eitwitten inzitten naar https://drogespieren.nl/spiermassa/producten-met-veel-eiwitten-lijst.

vetpercentage verlagen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *